Este stiinta o piedica in calea religiei? De multi ani, evolutionismul a inceput sa castige tot mai multi adepti care au inceput, intr-o oarecare masura, sa se indoiasca de adevarurile si invataturile arhaice ale religiei si sa se desprinda de credinciosii care urmeaza dogmele cu ochii inchisi. Evolutia incepe astfel o lupta cu creationismul in care nu exista niciun castigator, ci doar compromisul. Inca de la inceputurile vremii, pe oameni i–a  interesat originea lor si aceasta intrebare persista si astazi, creationistii si evolutionistii sustinand doua teorii diametral opuse:

Revelatia Bibliei, care spune ca omul a fost creat de Dumnezeu pe pamant

Evolutia omului de la starea de animal inferior, teorie propusa de Charles Darwin si sustinuta mai apoi si de alti oameni de stiinta.

Prin religie si stiinta, oamenii incearca sa isi descopere originile si menirea pe pamant, incercand sa caute adevarul din toate punctele de vedere. De la conflictul dintre religie si stiinta incep  si indoieli ca exista stiinta o piedica in calea religiei, dat fiind faptul ca religia insista asupra adevarurilor absolute emise de credintele sale din Biblie si ignora intr-o oarecare masura stiinta. Din punct de vedere literal, masajul trimis de Biblie nu mai este deloc compatibil cu ceea ce reprezinta si ce cauta stiinta, ceea ce duce la o mare schisma intre cele doua.

Teologii din secolele trecute au vazut in stiinta si cercetare o zdruncinare a increderii maselor in religie. Tocmai de aceea, pentru ca sa nu exista stiinta ca o piedica in calea religiei sau pentru ca oamenii sa nu creada acest lucru, capetele bisericii catolice au tinut fraiele vietii politice sociale si economice inca din Evul Mediu si au reusit sa impuna limite stiintei in cautarea adevarului. Stiinta a fost pusa pe un plan secund, iar barierele intelectuale impuse i-au pus pe oamenii de stiinta la zid. Giordano Bruno si Galielo Galiei sunt doua exemple concludente ale faptului ca biserica a considerat stiinta o piedica in calea existentei si a  propagarii sale. Primul a fost ars pe rug pentru ca  a emis teorii incompatibile cu religia, iar Galiei a fost obligat sa isi retraga teoria referitoare la pozitia Pamantului in Univers.

Este stiinta o piedica in fata credintei? Cel putin in fata bisericii catolice da! Cum biblia traditionala a esuat in prezentarea povestilor biblice si in invataturile sale, insa si in comportamentul bisericii fata de evolutionisti si alte religii, aceasta a vazut o amenintare in informatiile logice ale stiintei. Biblia continua sa influenteze in mod negativ masele, incurajand intr-o oarecare masura diferentele de rasa si determinand chiar aparitia crimelor in societate sau razboaiele. Totul depinde insa de modul in care sunt influentati oamenii de cuvintele biblice si cum isi exprima credinta. Nu toti sunt violenti si exclusivisti, unii adoptand in acelasi timp invataturile credintei si evolutia stiintifica.

Cum teoria evolutionismului a zdruncinat temeliile creatiei, religia si biserica catolica in prima instanta, au luat masuri. Evolutia stiintei a dus le numeroase descoperiri care au fost mai intai negate de capetele religioase, insa mai apoi acestea sunt acceptate de tot mai multi oameni care incep sa isi puna intrebari. In fond, si teoriile evolueaza si cine stie ce descoperiri va mai face stiinta in curand?

Cum teologia nu a progresat atat de repede precum stiinta, reprezentantii sai nu mai neaga orice descoperire asa cum se intampla in trecut, in schimb adoptand cateva rezultate care vin in ajutorul conceptiei religioase despre lume si respingand teoriile ce intra in contradictie cu credintele deja cunoscute.

Desi sunt sustinute multe argumente in favoarea creatiei, multi sunt si cei care cred in evolutie. Este stiinta o piedica in progresul credintei? Ar putea fi! Pentru ca tot mai multe teorii si informatii vin in favoarea teoriei evolutioniste, religia se poate simti amenintata. Varsta cunoscuta a Pamantului si a Universului au dus la o adaptare din punct de vedere a creatiei lumii biblice, teologii adaptand cele sapte zile ale creatiei ca si ere geologice ce ar fi format de fapt Terra si pe care Creatorul le-ar fi supravegheat.

Oamenii de stiinta combat insa teoria celor sapte ere geologice din simplul fapt ca acestea nu sunt corecte din punct de vedere stiintific, plantele neputand sa existe inaintea luminii de pe Pamant (creatia plantelor fiind facuta in ziua a treia iar cea a soarelui in ziua a patra conform bibliei). In mod similar, oamenii de stiinta darama si cuvintele biblice care spun ca moartea a venit odata cu pacatul lui Adam si al Evei, dovezile stiintifice aratand ca moartea exista in univers inca de la inceputul vietii. Teologii nu ezita sa contracareze si sa isi salveze teoria, spunand ca moartea la care se refera ei este una spirituala.

Desi religia – de orice fel ar fi ea – nu detine dovezi logice sau faptice care sa ii sustina ideea de putere divina ce actioneaza in Univers, biserica si teologii lasa de inteles ca ar detine astfel de informatii, dand peste cap toate preceptele stiintifice. Pentru majoritatea credinciosilor insa, religia si credinta raman un set de valori morale si etice. Unele evenimente povestite in Biblie sunt insa cercetate din punct de vedere stiintific.

Este stiinta o piedica in calea credintei?  

Raspunsul difera de la om la om in functie de personalitatea, etica si conduita morala a acestuia. In timp ce stiinta evolueaza tot mai mult pe zi ce trece si se dezvolta mult mai departe de cum se gandesc oamenii obisnuiti, rezultatele remarcabile sunt inconjurate de pericol, iar religia devine un fel de arbitru moral al actiunilor umane. Oamenii ar trebui sa isi pastreze credinta ca si forma de comunicare cu o forta suprema, insa si sa foloseasca stiinta ca pe un mijloc de cunoastere a adevarului logic si obiectiv. Credinta fiecaruia nu trebuie indoita sau pusa sub semnul intrebarii pentru ca in fond, toata lumea are dreptul sa creada in orice doreste, ceea ce trebuie evitat este impunerea cu forta a unor teorii si doctrine religioase sau limite in calea altor domenii. Fiecare persoana ar trebui sa fie libera sa isi aleaga credintele si propria cale de aflare a adevarului creationist, evolutiv sau de orice alta natura ar fi el.