Fapte fascinante pe care nu le stiai despre Hindenburg

La 6 mai 1937, dirijabilul german de pasageri LZ 129 Hindenburg, un tip de avion rigid cunoscut sub numele de Zeppelin, se apropia definitiv de Manchester Township, New Jersey, cand a luat foc si a aterizat. In total, 35 din cele 97 de persoane aflate la bord au murit in urma dezastrului impreuna cu un echipaj la sol.

Odata aprinsa, nava s-a prabusit rapid , unii raportand ca intregul incident a durat doar 32 de secunde  de la primul semn de primejdie pana la dirijabilul care a lovit solul. Dezastrul a atras atentia publicului datorita marturiei oculare a unui reporter care a fost prezent si filmarilor fascinante si tulburatoare filmate in timpul dezastrului.

Au existat multe teorii despre ceea ce a gresit in timpul fugii fatidice a Hindenburgului. Incendiul ar fi putut fi cauzat de fulgere, electricitate statica sau ar fi putut fi un act de sabotaj antinazist. In ciuda capacitatii unui dirijabil de a calatori peste ocean intr-un timp considerabil mai mic decat un transatlantic, toate calatoriile dirijabile au incetat dupa explozie.

Pasagerii au sarit din ferestre pentru a scapa de foc

Dirijabilul avea 97 de pasageri si membri ai echipajului la bord cand a izbucnit in flacari, dar mai putin de jumatate au fost ucisi in urma dezastrului. Treisprezece pasageri, 22 de membri ai echipajului si un muncitor la sol au pierit. Unul dintre detaliile mai sangeroase ale incidentului a fost acela ca pasagerii au fost obligati sa sara in efortul de a se salva.

Unii dintre acesti saritori au supravietuit,  deoarece Zeppelin era suficient de aproape de aterizare pentru a fi aproape de sol. Altii fie nu au supravietuit saltului, fie nu au putut fugi de aeronava inainte ca aceasta sa se prabuseasca.

Este cel mai faimos dezastru dirijabil din istorie (dar nu cel mai rau)

Oamenii isi amintesc de dezastrul de la Hindenburg, atat din faimoasa filmare filmata cand a avut loc, cat si din raportul martorului ocular al lui Herbert Morrison – care a murmurat acum faimoasa replica: “Oh, umanitatea!”

Cu toate acestea, acesta nu a fost primul sau cel mai mortal accident de dirigibil inregistrat la acea vreme. In 1933, dirijabilul USS Akron al Marinei SUA a fost prins de o furtuna majora si s-a prabusit in largul coastei New Jersey. In acel dezastru, doar trei pasageri au supravietuit si 73 au murit. In plus, in 1930, dirijabilul militar britanic R101 s-a prabusit, rezultand 48 de vieti pierdute.

Hindenburg trebuia sa fie un simbol al puterii naziste

In 1936, Hindenburg a facut primul zbor public alaturi de alte nave pentru a obtine sprijin pentru un referendum care ratifica reocuparea Renaniei. Difuzoarele de pe dirijabil au auzit muzica patriotica si propaganda pro-hitleriana. Dirijabilul a aruncat, de asemenea, pliante si steaguri de zvastica in orasele din Germania. In special, dirijabilul in sine a fost impodobit cu zvastica pe aripioarele cozii.

In ciuda continutului de gaz extrem de combustibil, pasagerilor li s-a permis sa fumeze

Hindenburg a fost umplut cu sapte milioane de metri cubi de hidrogen gazos, dar asta nu i-a impiedicat pe proiectantii navei sa includa un salon de fumat la bord. Pasagerilor li s-a interzis sa-si aduca chibriturile si brichetele pe nava, dar au putut cumpara tigari si trabucuri cubaneze odata la bord.

Fumatorii trebuiau sa foloseasca o camera speciala sub presiune care impiedica patrunderea hidrogenului inauntru. Un steward a escortat oamenii in camera pentru a se asigura ca respecta protocolul de siguranta si ca nu au fost lasate trabucuri, tigari sau tevi care sa fie inca aprinse din camera. 

Focul a consumat nava in mai putin de un minut

Hindenburg a fost distrus in mai putin de un minut. Dupa unele conturi, a durat doar 32 de secunde ca dirijabilul sa ia foc si sa se prabuseasca la sol. Comandantul Hindenburg, capitanul Max Pruss, a intarziat aterizarea pentru a astepta o furtuna. Cablurile de aterizare au fost aruncate cand nava se afla la aproximativ 180 de picioare de sol. Majoritatea martorilor au vazut primele flacari la 19:25, iar focul s-a raspandit rapid in minutul urmator, consumand dirijabilul.

In mod surprinzator, majoritatea victimelor nu au fost victime arse

Hidrogenul de pe Hindenburg a ars rapid, dar in siguranta deasupra pasagerilor in timp ce zboara. Acest gaz inflamabil este cel care a tinut nava pe linia de plutire. Odata ce pielea dirijabilului a fost aprinsa – din orice motiv – a aprins rapid gazul. In mod surprinzator, in ciuda spectacolului aprins al dezastrului, doar doua persoane au murit de fapt din cauza arderii lor. Acesti doi pasageri erau probabil aproape de originea incendiului.

Dezastrul a fost pus pe seama sabotajului anti-nazist

Ambii anchetatori germani si americani au stabilit in 1937 ca focul Hindenburg a fost declansat de o scanteie electrica care s-a aprins cand a ajuns la scurgerea de hidrogen. Exista cei care cred ca povestea originii scanteii electrice este doar o teorie. La inceput, multi din public au speculat ca Hindenburg a fost incendiat in mod intentionat ca un act de sabotaj anti-nazist . Dupa dezastru, dirijabilele rigide nu au mai fost folosite pentru transportul aerian comercial.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *