Nu mai este o surpriza pentru nimeni ca diferentele sociale si ierarhice se remarca in special prin valoarea obiectelor aflate la vedere. Fie ca e vorba de haine, ceasuri, vile sau vacante, un anumit statut financiar iese imediat in evidenta prin maniera opulenta sau din contra, modesta prin care un individ decide sa se afiseze public. Asadar, in ce masura reflecta obiectele scumpe personalitatea posesorului? Poate o achizitie de lux sa faca diferenta dintre un caracter sau altul sau se poate vorbi doar de evidentele diferente financiare dintre categoria joasa (low class), medie (middle class/lower middle class,/upper middle class) sau superioara (high class)?

Masina

Subiectul autovehiculului personal va ramane mereu unul sensibil. Ofertele pietii sunt extrem de variate, atat din punct de vedere al pretului cat si al spatiului si utilitatii masinii in sine. Fiecare tip de vehicul este gandit pentru o anumita categorie, automobilul devenind din ce in ce mai accesibil tuturor nevoilor sau posibilitatilor. Totusi, de ce depinde decizia de a cumpara o masina sau o alta, ambele din aceeasi arie de pret?Teoretic, doua vehicule oferite la vanzare pe sume asemanatoare nu prezinta mari deosebiri.Practic, problema este mult mai complicata, intervenind totusi diferente care tin de potentialul tehnic, de spatiu, de finisaje interioare sau exterioare si, nu in ultimul rand, de design.

In primul rand, se pune problema mesajului pe care o masina il transmite. O masina de dimensiuni reduse poate avea acelasi pret ca si un SUV (Sports Utility Vehicle), insa reprezinta o alegere pentru sexul feminin (de exemplu) datorita elegantei si finetii cu care o femeie insasi isi doreste sa se asocieze. Sau, din contra, o masina mare, de tip jeep este perceputa de femeie ca fiind un vehicul deosebit de sigur si stabil cu care sa ruleze in traficul adesea mult prea agitat si periculos.

Problematica designului este de asemenea foarte importanta. O masina lunga, berlina, poate fi perceputa ca o mostra de stil si eleganta, in timp ce o caroserie de tip hatchback sugereazaa ideea de familie, spatiu si confort. Culoarea nu este un element de neglijat, fiind parte integranta a personalitatii unei masini. Rosul poate simboliza viteza, pasiunea, jocul; negrul este intruchiparea elegantei, sobrietatii si puterii, iar culorile deschise sugereaza tinerete si vitalitate.

Hainele si accesoriile

O tinuta sport poate costa la fel de mult ca o tinuta office, avand in vedere ca brandul si calitatea materialului sunt, in esenta, cele mai importante criterii pe baza carora se stabileste pretul unui item vestimentar. Care este insa perceptia generala asupra unui stil vestimentar sau al altuia?

In linii mari, o tinuta eleganta poate parea mai scumpa decat una casual, datorita atentiei acordate detaliilor, finisajelor fiecarei piese si nu in ultimul rand accesoriilor. Cu cat o tinuta este mai atent gandita, cu atat poate parea mai costisitoare decat este de fapt, in lipsa altor indicii (cum ar fi brandul la vedere). Pe de alta parte, o tinuta sport poate insemna o investitie mult mai mare decat s-ar putea crede, avand in vedere contextul in care este folosit echipamentul, acesta trebuind sa insumeze atat calitati estetice cat si de suport, protectie si confort.Accesoriile reprezinta de multe ori cele mai atractive elemente ale unei tinute. Tot acestea sunt si cele mai usor de categorisit ca si valoare si pret. Materialele de tipul plasticului vor fi evident subclasate de argint si aur. Ceasurile reprezinta si ele obiecte de mare interes atat pentru femei cat si pentru barbati, avand in vedere ca tradeaza cel mai rapid situatia financiara unei persoane, putand foarte usor sa reprezinte contravaloarea unui imobil sau a unei masini luxoase.Un brand rasunator este in general garantia faptului ca o tinuta a necesitat o suma importanta de bani. Nu este totusi o regula universal valabila, avand in vedere ca multi designeri adopta o atitudine versatila si creeaza atat pentru persoanele foarte bogate cat si pentru cei cu posibilitati reduse.