Vine ziua cand porcusorul de portelan este spart, fiecare banut este adunat cu mare grija si tagada, cand oamenii se pregatesc pentru maratonul reducerilor, mai cu seama, pentru Black Friday, ziua cu cele mai mari reduceri din an, care da startul, pana la urma, reducerilor de sarbatori.

Fenomenul reducerilor cuprinde in fiecare an Statele Unite, exact in vinerea de dinaintea Zilei Recunostintei, toate magazinele punand la bataie adevarate promotii, la care putini cumparatori pot rezista. Ba chiar, unii asteapta tot anul aceasta zi, caci reducerile sunt intr-atat de mari, incat, de pilda, un gadget de 500 $ poate ajunge la pretul de 250 $. Mania cumparatorilor este profitul retailerilor. Nimic si nimeni nu sta in picioare, panourile care anunta cifrele reducerilor sunt daramate, usile se deschid la o ora fixa, mai exact la 4 dimineata, sau chiar mai devreme, oamenii isi fac veacul in fata magazinelor mari inainte cu ore bune.

Cand usile se deschid, avalansa de oameni patrunde mai ceva ca uraganul, aproape sa se surpe intreg magazinul, toti alearga de ici-colo, haosul reducerilor se transfigureaza insa intr-un profit urias, doar e Black Friday, vinerea neagra cand cumparatorii vad negru in fata ochilor de la atatea reduceri. Insa nebunia Black Friday a cuprins si Romania, si nu oricum. De pilda, la primele ore ale diminetii, serverele site-urilor unor giganti precum Flanco, eMAG sau Evomag cazusera efectiv, iar daca reuseam, pana la urma, sa accesam unul dintre ele, stocul produselor cu cele mai mari reduceri era deja epuizat. Chiar si asa, trebuie sa recunoastem ca singurul site care aproape a zburat in Vinerea Neagra, in comparatie cu altele, este eMAG, neintampinand prea multe dificultati in a accesa site-ul. Altfel spus, magazinele de electronice au rupt, anul acesta, in doua preturile, iar cumparatorii au profitat pe deplin.

Ba mai mult decat atat, se estimeaza ca numai astazi, piata electro-IT va creste cu aproape 10 milioane de euro. Si criza economica inca ne sufla in ceafa. Dar reducerile nu s-au aplicat doar la electronice, ci si la alte produse. Iarasi, eMAG a redus pana si preturile cartilor, ale DVD-urilor etc. Magazinele Flanco, pe de alta parte, au fost luate cu asalt de cumparatorii avizi dupa reduceri, lasandu-ne impresia ca Black Friday s-a instalat mai bine ca oricand, ca si cum, am fi noi tentati sa spunem, ar fi existat dintotdeauna in Romania. Si, desigur, exemplele sunt mult mai multe. Sa ne gandim doar la gospodinele dispuse sa faca orice sa pastreze alimentele familiei in conditii prielnice. Spunem acestea, deoarece un frigider, spre exemplu, de la pretul de de 900 de Lei, a ajuns la 500 de Lei. Mai mult decat atat, amploarea fenomenului si, mai ales, concurenta dintre magazine de a vinde cat mai mult in Vinerea Neagra au generat adevarate lupte duse tocmai pe frontul partinitor al gigantilor care si-au deschis usile magazinelor inca de joi.

Chiar si asa, fenomenul si-a intins tentaculele si in mediul online, cum spuneam, majoritatea magazinelor online derulandu-si cu mult timp inainte de Black Friday programe de lichidare de stoc. Inainte de toate, trebuie sa recunoastem, cu o conexiune la Internet stabila, cu nervi si cu o rabdare de otel si, de ce nu, daca ne trezim cu noaptea sau cu reducerile in cap, putem profita de Black Friday, ziua reducerilor, din fata unui computer. Pe de alta parte, nu putem omite faptul ca preturile unor produse au fost umflate in ultimele saptamani, tocmai pentru a fi scazute, in aparenta, drastic tocmai de Black Friday, in Vinerea Neagra. Bineinteles ca nu este cazul tuturor magazinelor, insa daca am fi urmarit anumite preturi, ne-am fi dat seama de acest aspect mai putin neplacut. E drept ca si unii oameni, mai putin neincrezatori in fenomenul reducerilor, lanseaza tot felul de teorii, care mai de care mai fantasmagorice. Pe de alta parte, unele se justifica, dar altele, in niciun caz, nu.

Cu toate acestea, sa nu uitam, insa, ca Black Friday nu ne aduce un miraj al reducerilor, ba dimpotriva. Avem exemplul unor portabile, care, cel putin in Romania, de la pretul de 3000 de Lei, au scazut la 2000 de Lei. Sa nu mai spunem ca, de pilda, Evomag a vandut in Vinerea Neagra o tableta la numai 1000 de Lei. Si nu, nu este niciun tertip, aceste reduceri exista si vor mai exista. Prin urmare, nici ca se putea face o afacere mai buna. In definitiv, Black Friday (Vinerea Neagra) ne deschide apetitul pentru shopping-ul de sarbatori, ne atata, deschizandu-se, astfel, sezonul cumparaturilor. Si da, avem nevoie de rabdare, plus ca nici nu se putea da un avant mai mare reducerilor de sarbatori. Avem o certitudine: Black Friday, Vinerea Neagra, in traducere, este Nasul, un Corleone al reducerilor si bine ar fi sa se transforme intr-un obicei cat mai des si corect aplicat de fiecare magazin in parte. Nu de alta, dar, numai in aceasta maniera, se invie piata, sa nu mai pomenim ca nici nu vrem sa ne gandim cum ar reactiona Corleone daca nu s-ar rupe preturile in doua in Vinerea Neagra, mai cu seama, de Black Friday.