LA SASE LUNI DUPA debutul din 12 noiembrie, PlayStation 5 este pe cale sa devina o poveste de succes pentru Sony. Incepand cu 31 martie, compania vanduse 7,8 milioane de noi console de jocuri video in intreaga lume – suficient, atat in   unitati, cat si in dolari, pentru a face din aceasta cea mai mare lansare a consolei din istoria SUA. Mai mare decat Nintendo Wii. Mai mare decat Xbox One. Mai mare decat chiar si PS4. Si cine stie care ar putea fi acel numar daca toti cei care si-au dorit unul ar putea sa cumpere unul.

In lumea jocurilor, PlayStation domneste suprem, dar nu este suprem . Nu este o lipsa de inginerie sa creezi noutati de marketing ca o companie de imbracaminte stradala; este incercarea de a obtine consola $ 399 in mainile clientilor. Exact de aceea, in aceeasi suflare pe care o foloseste pentru a discuta despre modul in care PS5 depaseste chiar si predecesorul sau de mega-vanzare, presedintele si CEO-ul Sony Interactive Entertainment, Jim Ryan, isi cere scuze.

,,Lucram cat de mult putem pentru a ameliora aceasta situatie”, spune Ryan intr-un apel Zoom, la doar cateva ore dupa ce a primit al doilea vaccin impotriva lui Covid-19 . ,,Vedem productia crescand in timpul verii si cu siguranta in a doua jumatate a anului si am spera sa vedem un fel de revenire la normalitate in ceea ce priveste echilibrul dintre cerere si oferta in acea perioada.”

Daca sunteti printre ghinionistii, nu putini, care inca mai au probleme sa puna mana pe unul, stiti deja ritmurile acestei povesti prea bine. In noiembrie, lansarile gemene ale PS5 si Xbox Series X au venit in mijlocul unui blocaj global – si ceea ce s-a simtit ca un moment perfect pentru jucatorii nebuni s-a dovedit a fi o furtuna perfecta pentru vanzari snafus. Aceeasi productie si hohote logistice care au facut al naibii de aproape imposibil sa obtineti un electrocasnicanul trecut a restrans distributia. In absenta vizitelor la fabrica si a verificarilor de calitate in persoana, relatiile cu furnizorii au devenit mult mai provocatoare. Cand a venit in sfarsit ziua lansarii, necesitatea vanzarilor numai online a deschis usa robotilor si revanzatorilor pradatori sa adune bucati mari de inventar pretios si sa obtina preturi mai mari decat falsetul lui Usher. Si apoi exista lipsa semiconductorilor care a afectat deopotriva companiile TV si producatorii de automobile.

Deci promisiunile de ameliorare s-ar putea simti ca un confort rece. Dar, indiferent daca va numarati printre cei 7,8 milioane care au deja un PS5 sau milioanele care ar putea avea unul, daca nu pentru intregul lucru fara precedent, la nivel global, este adevarata intrebare daca PS5 ofera experienta. Dezvoltatorii isi valorifica setul de functii pentru a crea jocuri care nu erau posibile inainte? Studiourile primare si independente au navigat suficient de bine in pandemie pentru a mentine stocul de titluri exclusive? Este PS5 dovedeste a fi, ca PlayStation arhitect sef Mark Cerny a promis in urma cu doi ani , o revolutie , mai degraba decat o evolutie? Raspunsul scurt este da. Raspunsul putin mai lung si mai precis este ca ajunge acolo.

ZIUA A noua consola de jocuri este mult mai mult decat o noua piesa hardware stralucitoare. Este, de asemenea, in mod traditional o sansa pentru o companie de a argumenta hardware-ul mentionat prin intermediul software-ului – inclusiv jocuri care ar putea fi jucate doar pe acea consola. Vanzatorii de sisteme se pot intampla oricand, dar vanzatorii de sisteme de lansare sunt o rasa speciala. Think Halo: Combat Evolved pe Xbox-ul original. Reincepeti pe PS4. Super Mario 64. Legenda lui Zelda: Breath of the Wild. La naiba, gandeste-te la Wii Sports. (Si da, Nintendo s-a bazat intotdeauna pe titlurile sale de lansare mai greu decat oricine. A trebuit – nu concureaza pe consola de cai, ci atrage clienti cu exclusivitati de prima parte pentru a-l-juca).

Dar pana in 2020, cand seria X si PlayStation 5 au sosit pentru a semnala zorii unei noi generatii, acele asteptari s-au schimbat oarecum. Este posibil ca PS5 sa fi fost lansat cu o duzina de titluri, dar aproape toate cele mai remarcabile, de la Spider-Man: Miles Morales la Assassin’s Creed: Valhalla, ar putea fi jucate fie pe PlayStation 4, fie pe o alta platforma. Pe hartie, acest lucru ar fi putut fi dezamagitor. Luati in considerare, totusi, ca cele mai bune jocuri PS5 nu erau exclusiviste; erau acolo pentru a fi vitrine.

Oamenii ar putea face web-swing prin Manhattan ca Miles Morales pe PS4, dar nu ar putea calatori rapid prin oras in doar cateva secunde, cu exceptia cazului in care se aflau pe un PS5, cu unitatea sa dura de incarcare care ucide timpul de incarcare. Se puteau bucura de peisajul de pe PS4, dar nu puteau vedea reflexia lui Miles in cladiri si balti in timp ce treceau fara efectele de urmarire a razelor pe care le-a permis PS5. ,,Cand poti vedea reflexii adevarate intr-un joc video, este un moment destul de spectaculos pentru jucatori”, spune Ted Price, fondator si CEO al dezvoltatorului Spider-Man Insomniac Games.

Dincolo de apelarea la bomboane si intensitate a ochilor, acele titluri timpurii au devenit, de asemenea, un barometru prin care Sony Interactive ar putea evalua modul in care dezvoltatorii foloseau noile caracteristici pe care PS5 le-a facut posibil – nu doar ray tracing sau SSD, ci si capacitatile audio 3D sau haptica robusta. a controlerului DualSense si ,,declansatoarele sale adaptive” care pot oferi presiune variabila. Doar pentru ca o masina poatea face ceva nu inseamna ca dezvoltatorii vor profita de el, fie imediat, fie deloc. Dar vara trecuta, la un eveniment dezvaluit de consola, Sony a prezentat o mana dubla de titluri care urmau sa ajunga pentru PS5, dintre care sase aveau ray tracing. ,,Este uimitor”, spune Cerny. ,,Am crezut ca urmarirea razelor este ceva care va fi folosit in titlurile din a doua si a treia generatie. M-am gandit ca poate un titlu timpuriu ar putea arata un pic despre potential si ca ar fi unul dintre acele lucruri la care te-ai intreba, deoarece cineva implicat in crearea hardware-ului, a meritat sa fie introdus, dat fiind costul asociat cu siliciu? Iar raspunsul la aceasta intrebare pentru prima data cand titlurile au fost prezentate in public a fost uimitor. “