Luni, elicopterul Ingeniozitate Mars al NASA a devenit primul avion din istorie care a facut un zbor motorizat si controlat pe o alta planeta. Echipa de ingeniozitate a Jet Propulsion Laboratory a agentiei din sudul Californiei a confirmat ca zborul a reusit dupa ce a primit date de la elicopter prin intermediul rover-ului Perseverance Mars al NASA la 6:46 am EDT (3:46 am PDT).

,,Ingeniozitatea este cea mai recenta traditie lunga si istorica a proiectelor NASA care ating un obiectiv de explorare spatiala odata ce se credea imposibil”, a declarat Steve Jurczyk, administrator in functie al NASA. “X-15 a fost o cale de urmarire pentru naveta spatiala. Mars Pathfinder si rover-ul sau Sojourner au facut acelasi lucru pentru trei generatii de rovers pe Marte. Nu stim exact unde ne va conduce ingeniozitatea, dar rezultatele de astazi indica cerul cel putin pe Marte – s-ar putea sa nu fie limita “.

Elicopterul alimentat cu energie solara a devenit pentru prima data aerian la 3:34 am EDT (12:34 am PDT) – 12:33 Ora locala medie solara (ora Marte) – un timp pe care echipa de ingeniozitate l-a stabilit ca va avea conditii optime de energie si zbor. Datele altimetrice indica ca ingeniozitatea a urcat la altitudinea maxima prescrisa de 3 metri si a mentinut un plutire stabila timp de 30 de secunde. Apoi a coborat, atingand din nou suprafata lui Marte dupa ce a inregistrat un total de 39,1 secunde de zbor. Detalii suplimentare despre test sunt asteptate in viitoarele legaturi descendente.

Demonstratia initiala de zbor a ingeniozitatii a fost autonoma – pilotata de sisteme de ghidare, navigatie si control la bord care ruleaza algoritmi dezvoltati de echipa de la JPL. Deoarece datele trebuie trimise si returnate de pe Planeta Rosie pe sute de milioane de mile folosind sateliti orbitati si reteaua spatiala profunda a NASA, ingeniozitatea nu poate fi zburata cu un joystick, iar zborul sau nu a fost observabil de pe Pamant in timp real.

Administratorul asociat NASA pentru stiinta Thomas Zurbuchen a anuntat numele aerodromului martian pe care a avut loc zborul.

,,Acum, la 117 ani dupa ce fratii Wright au reusit sa faca primul zbor pe planeta noastra, elicopterul de ingeniozitate al NASA a reusit sa realizeze acest lucru uimitor pe o alta lume”, a spus Zurbuchen. ,,In timp ce aceste doua momente iconice din istoria aviatiei pot fi separate de timp si 173 de milioane de mile de spatiu, acum vor fi legate pentru totdeauna. sa fie cunoscut sub numele de Wright Brothers Field, ca recunoastere a ingeniozitatii si inovatiei care continua sa propulseze explorarea. “

Pilotul-sef al ingeniozitatii, Havard Grip, a anuntat ca Organizatia Aviatiei Civile Internationale (ICAO) – agentia de aviatie civila a Organizatiei Natiunilor Unite – a prezentat NASA si Administratia Federala a Aviatiei cu desemnatorul oficial ICAO IGY, indicativ de apel INGENUITY.

Aceste detalii vor fi incluse oficial in urmatoarea editie a publicatiei OACI Designators for Aircraft Operating Agencies, Aeronautical Services and Services. Locatia zborului a primit, de asemenea, denumirea de locatie ceremoniala JZRO pentru Jezero Crater.

Fiind unul dintre proiectele de demonstratie tehnologica ale NASA, elicopterul de ingeniozitate Marte de 19,3 inci (49 de centimetri inaltime) nu contine instrumente stiintifice in interiorul fuselajului sau de dimensiune cutie de tesut. In schimb, motorul rotor de 1,8 kilograme este destinat sa demonstreze daca explorarea viitoare a Planetei Rosii ar putea include o perspectiva aeriana.

Acest prim zbor a fost plin de necunoscute. Planeta Rosie are o gravitatie semnificativ mai mica – o treime din cea a Pamantului – si o atmosfera extrem de subtire, cu doar 1% presiunea la suprafata in comparatie cu planeta noastra. Acest lucru inseamna ca exista relativ putine molecule de aer cu care cele doua palete ale rotorului de 4 picioare (1,2 metri latime) pot interactiona pentru a realiza zborul. Elicopterul contine componente unice, precum si piese comerciale la distanta – multe din industria smartphone-urilor – care au fost testate in spatiul adanc pentru prima data cu aceasta misiune.

,,Proiectul Mars Helicopter a trecut de la studiul de fezabilitate,, cerul albastru “la conceptul de inginerie functional la realizarea primului zbor pe o alta lume in putin peste sase ani”, a spus Michael Watkins, directorul JPL. ,,Faptul ca acest proiect a atins o astfel de prematura istorica este o marturie a inovatiei si obstinarii echipei noastre de la JPL, precum si a Centrelor de Cercetare Langley si Ames ale NASA si a partenerilor nostri din industrie. Este un exemplu stralucitor al tipului de presiune tehnologica care prospera la JPL si se potriveste bine cu obiectivele de explorare ale NASA “.

Parcat la aproximativ 64,3 metri distanta la Van Zyl Overlook in timpul primului zbor istoric al lui Ingenuity, roverul Perseverance nu a actionat doar ca un releu de comunicatii intre elicopter si Pamant, ci si a cronicizat operatiunile de zbor cu camerele sale. Imaginile de la imaginile Mastcam-Z si Navcam ale roverului vor oferi date suplimentare despre zborul elicopterului.

,,Ne gandim de atat de mult timp sa avem momentele fratilor nostri Wright pe Marte si iata-l”, a spus MiMi Aung, managerul de proiect al Elicopterului de ingeniozitate Marte de la JPL. “Vom lua o clipa pentru a sarbatori succesul nostru si apoi vom lua un indiciu de la Orville si Wilbur cu privire la ce sa facem in continuare. Istoria arata ca s-au intors la treaba – pentru a afla cat de mult au putut despre noul lor avion – si asa vor face noi.”

Perseverenta a atins cu ingeniozitatea atasata de burta pe 18 februarie. Distribuita pe suprafata craterului Jezero pe 3 aprilie, ingeniozitatea se afla in prezent in ziua de 16 sol sau zi martiana a testului de zbor de 30 de sol (31 de zile ale Pamantului). fereastra. In urmatorii trei soli, echipa elicopterului va primi si analiza toate datele si imaginile din test si va formula un plan pentru cel de-al doilea zbor experimental de testare, programat nu mai devreme de 22 aprilie. Daca elicopterul supravietuieste celui de-al doilea test de zbor, ingeniozitatea echipa va lua in considerare modul cel mai bun de a extinde profilul zborului.