Cel mai vandut ziar quality pe vremea cand rasturna piata ziarelor cu inserturi la kilogram, Adevarul se lauda atunci cu ceva unic in presa romaneasca – neutralitatea politica. De la acest deziderat pretentios, fosta nava-amiral a “presei quality” a ajuns sa titreze azi pe prima pagina un titlu de ziar de propaganda: “DE-MI-SI-A”. Este vorba in mod evident de acuzele de plagiat care i se aduc primului-ministru Ponta.

Caseta “unchiului Tom”

Cum a ajuns Adevarul de la neutralitate tipic elvetiana la un confrate mai sclifosit al Evenimentului Zilei intr-un timp atat de scurt, amatorii Colibei Unchiului Tom nu pot sa-si explice. Cu atat mai putin explicabila este schimbarea de optica a patronului Adevarul Holding, Dinu Patriciu, membru PNL, care de la provider de casete video cu presedintele Basescu in ipostaze agresive, a trecut brusc la a aproba tacit linia editoriala pro-Presedintie, promovata in prezent in paginile Adevarului condus de redactorul-sef Grigore Cartianu.

Inserturile au creat boom-ul

Boom-ul Adevarului, ca imagine si vanzari, s-a produs in perioada 2008-2009, atunci cand manager cu puteri discretionare la Adevarul Holding era Razvan Corneteanu, unul dintre cei mai valorosi, dar si cei mai contestati manageri din media. Corneteanu, adept al al unei politici corporatiste in presa a spart efectiv piata echilibrata a presei printr-o politica agresiva, de import american prin care se ofereau foarte multe inserturi in acelasi timp cu ziarul. Isteria creata la chioscuri si infrastructura creata de holding au costat scump. Catalin Tolontan a avansat suma de aproape 100 de milioane de euro ca investitie pentru Adevarul Holding. Umflata sau nu, investitia a facut din Adevarul un ziar de impact, dar si cu pretentii. A fost momentul in care sefii Adevarului au decretat in campania din 2009 ca “noi nu facem politica”. Asta pana cand Dinu Patriciu a livrat nonsalant pe piata caseta cu pustiul si cu Basescu.

Corneteanu: “Legat, da. Dar nu de media”

Expresia ii apartine lui Razvan Corneteanu in scrisoarea de adio adresata angajatilor AH dupa inlocuirea sa cu Peter Imre. “Cornete” a sugerat in acea scrisoare ca Patriciu ar putea avea probleme mari cu justitia. “De asta nu-i mai dau 3 ani legat de media. Legat da, dar nu de media”, a scris Corneteanu. E greu de verificat ce spune Corneteanu, dar cert este ca dupa venirea lui Imre ca manager politica editoriala a Adevarului a devenit tot mai favorabila Puterii de atunci. S-a ajuns pana acolo incat, desi Dinu Patriciu este membru al PNL, participant la USL, alianta sa fie criticata permanent. Zvonurile care circulau in lumea business-ului conform carora Patriciu nu mai are bani cash, in ciuda vanzarii Rompetrol la kazahi au fost completate de informatii conform carora Adevarul ar fi de vanzare. Printre potentiali cumparatori s-au aflat Dumitru Niro, apropiat al Elenei Udrea si Tiberiu Urdareanu, om de incredere al lui Gabriel Oprea. Este probabil ca grupul Udrea-Oprea-Basescu sa fi mizat pe eventuale presiuni in justitie si pe lipsa lichiditatilor lui Patriciu pentru a acapara Adevarul.

In ultima instanta, politica editoriala a unui ziar privat ramane o chestiune de optiune a actionariatului si publisher­ului. Insa intr-un mediu jurnalistic pragmatic, dar corect, cum este in Vest, o asemenea schimbare de macaz este intotdeauna anuntata si justificata fata de marele public. Care momentan plateste un brand de presa, dar primeste un cu totul alt continut.