Claudia Suhov, un copil mare care se joaca in lumea antreprenorilor

Pe Claudia Suhov am avut placerea de a o cunoaste la “trecerea dintre ani”, iar atunci cand am auzit de cel mai recent proiect al sau – “Boko”, o afacere sociala dedicata copiilor – am zis sa o invit la o discutie. Ce a iesit, cine este Claudia Suhov si mai multe despre Boko, clubul de lectura pentru copii, in cele ce urmeaza.

Claudia Suhov este o tanara (urmeaza sa implineasca 23 de ani in iulie) dobrogeanca care s-a nascut in Harsova, a copilarit in Tulcea si a venit sa cucereasca Bucurestiul. Inca din copilarie, aceasta se vedea om mare si stia cam ce isi doreste sa faca in viata, stia ca o sa fie femeie de cariera.

A inceput cu voluntariatul in Tulcea, a venit in capitala si a urmat cursurile Academiei de Studii Economice, iar in acelasi timp s-a alaturat organizatiei VIP – Volutari pentru Idei si Proiecte. De mica are antreprenoriatul in sange si cum nu ii place sa lase anii sa treaca pe langa ea, a lansat proiectul Boko, cu care incearca sa dezvolte abilitatea de lectura pentru copii si parinti.

Copilaria Claudiei Suhov – “in viata nu este nimic intamplator”

Cum a fost schimbarea Tulcea-Bucuresti?

Nu stiam pe nimeni si mai fusesem o singura data, la Gara de Nord, cand eram mica si trebuia sa merg intr-o tabara. Imi aduc aminte ca atunci am venit cu o ora inainte sa plec, ma gandeam ca Gara de Nord este imensa si ca o sa ma pierd. Acum mi se pare atat de mica.

Pentru ca nu vreau sa fiu ca toti studentii, trecerea a insemnat o serie de provocari – imi place sa provoc, imi place sa ma provoc pe mine, sa lansez tendinte, sa fiu prima care afla un lucru. Recunosc ca nu a fost o trecere usoara, insa eram pregatita si totul pana acum mi s-a parut frumos.

Cand Claudia era mica, ce isi dorea sa devina cand urma sa ajunga mare?

Prima oara mi-am dorit sa fiu creatoare de moda. Am desenat diverse rochii si i-am desenat matusii mele la un moment dat rochia de mireasa. Dupa, mi-am dorit sa fiu bibliotecara pentru ca imi placeau cartile si pentru ca imi placea o doamna de la biblioteca scolii, iar cand am mai crescut, am inceput sa cochetez cu partea de “business”. Nu ma gandeam de pe atunci la antreprenoriat, mi se parea greu.

Cum era Claudia in copilarie?

Citeam multe carti, eram un copil la locul meu. Nu excelam intr-un anumit domeniu, insa am fost mereu mai buna la matematica. Nu imi placea ce se intampla la scoala, insa aveam o meditatoare pe care o respectam. Mereu m-a deranjat faptul ca profesorii veneau cu sabloane “trebuie sa predau in felul acesta”, iar eu ma simteam un elev special.

Ce carti se afla in biblioteca Claudiei Suhov:

„Capitan la 15 ani” de Jules Verne despre care spune ca este prima carte de „leadership” pe care a citit-o. „Ciresarii” de Constantin Chirita „Codul bunelor maniere” de Aurelia Marinescu Pe partea de antreprenoriat are carti scrise de Richard Branson – „Screw it, let’s do it”. Legat de aceasta carte isi aduce aminte de o intamplare asemanatoare cu ce povesteste autorul cand ea era la cursuri si au sunat-o clientii, carora rusinata le-a zis „nu sunt la birou acum” in timp ce colegii o priveau. Cartea pe care o citeste in prezent este scrisa tot de el, un fel de autobiografie – „Cum mi-am pierdut virginitatea”. Datorita proiectului Boko are si autori romani care scriu pentru copii:  Claudia Groza – „Tobias, elefantelul colorat” si Laura Grunberg – “Poveste cu un gand stranutat”.

Demersul carierei unei foste studente la ASE – “foloseste-te de ce ai: resurse de timp, de bani, de oameni”

Decat sa iti povestesc care a fost demersul carierei ei, am preferat sa fac o lista cu cateva sfaturi, idei, invataturi deprinse din interviu:

Cand ai o idee, verific-o pe Google. In primul rand vezi daca aceasta este pe piata sau nu, iar daca este, te interesezi  cum poti sa vii tu cu ceva mai bun. Nu trebuie sa ai studii ca sa iti dai seama ce se intampla in jurul tau. Studiile sunt si ele bune, sunt orientative ca sa stii ce sa dezvolti si sa iti dai seama de rezultate. Prima data Boko s-a adresat copiilor de gradinita, insa nu a mers prea bine. Claudia nu a lasat balta proiectul si l-a reorientat catre copiii mai mari. Daca este proiectul tau, chiar daca ai o echipa cu care lucrezi, implica-te in toate domeniile ca sa nu iti scape ceva si totul sa se naruie. Daca ai o idee, chiar daca ti se pare imposibil, citeste despre domeniul care te pasioneaza si lanseaza proiectul, deschide-ti o firma si dezvolta-ti afacerea. Ce a motivat-o pe ea sa lanseze Boko? Faptul ca poate sa aiba un impact in societate, faptul ca nu vrea ca parintii sa isi trimita copiii in afara tarii pentru cursuri. Daca pleci cu gandul “vreau sa castig suma asta”, de cele mai multe ori nu vei avea succes. Dezvolta-te personal in primul rand, inainte de a dezvolta o afacere. Socializeaza cat mai mult, fa-ti cunostinte in toate domeniile, cum zice Claudia “este foarte important pe cine suni”. Opteaza mereu pentru perfectiune.  Livreaza mereu mai mult decat ai promis. Nu fii un manager si in viata personala, dar motiveaza-ti mereu echipa, discuta in permanenta problemele care apar si nu uita sa ii sustii.

Boko, clubul de lectura pentru copii – “nu stiu sa ma dau cu bicicleta, nu stiu sa schiez, ma concentrez pe afaceri sunt deconectata de restul”

Despre clubul de lectura Boko – vine de la “book” (carte), Claudia spune ca vrea sa le ofere o sansa copiilor sa faca ceea ce ea in copilarie nu a putut tot timpul. “Parintii nu imi dadeau destui bani pentru cartile pe care mi le doream si asa trebuia sa ma descurc cu alocatia.”.

Cand vorbeste despre Boko, de cele mai multe ori Claudia se emotioneaza si se intoarce in trecut, pe vremea cand era introvertita, iar cartile aveau un mare impact in dezvoltarea sa. La capitolul inspiratie, le aduce in discutie si pe verisoarele sale mai mici, una care “calatoreste” cu ajutorul cartilor, iar cealalta nu prea.

Ce faci cand un copil nu vrea sa citeasca?

Copiii sunt energici, iar tu trebuie sa le organizezi seri de lectura pe domeniul care ii intereseaza: jocuri, biciclete, sah. Daca citesti cu el o sa fie altfel, tu trebuie sa ii orientezi cititul catre zona lui de interes nu invers. Primele modele ale copiilor sunt parintii, iar daca un copil isi vede parintii fie ca citesc pentru ei, fie ca ii citesc lui o carte, pe viitor o sa iubeasca si el aceasta activitate.

Cand sunt mici sunt fascinati de povesti, nu exista copil caruia sa nu ii placa povestile, insa trebuie sa faci ca si cititul sa fie la fel de interesant ca povestea in sine. Ipad-ul si iphone-ul, chiar daca sunt atractive, nu trebuie sa inlocuiasca cartile.

Boko are ca logo cinci carti in cinci culori diferite – mie mi-a adus aminte de cercurile de la Olimpiada, iar fiecare carte inseamna un alt domeniu despre care echipa Boko isi doreste sa lanseze carti: literatura, cultura (geografie), “business” – antreprenoriat pentru copii, carti pentru parinti (genul de carti “how to”), inovatie si ce apare nou pentru copii.

Ce inseamna Boko?

Boko inseamna ateliere creative pentru copii. Ca sa nu se plictiseasca, sa vina undeva unde sa citeasca si sa le fie citit, copii au parte si de jocuri creative. Am previzionat acest proiect, in toamna anului trecut, cand am lansat Boko, Ministerul Educatiei a introdus ora de lectura obligatorie in scoli.

Cu ajutorul clubului de lectura Boko, copiii isi dezvolta abilitatea de a analiza o carte, dar si de a-si cauta un model de urmat in viata: fie cu ajutorul cartilor, fie in cadrul familiei. Acum incep ei sa isi dezvolte personalitatea si e bine sa fie influentati pozitiv.

Boko cuprinde si evenimente pentru parinti unde acestia vin si stau de vorba cu un psiholog. il intreaba cum este mai bine sa iti cresti copilul si orice nelamuriri mai au acestia, de exemplu daca e bine sa il invete pe copil sa citeasca inainte sa ajunga la scoala.

Care este planul de viitor pentru Boko?

Momentan imi doresc sa plec cu Boko prin tara. Vreau sa il duc in Constanta, Tulcea, Brasov, Cluj. Apoi urmeaza o serie de carti pentru prescolari marca Boko la care se lucreaza acum. Anul acesta vreau zece carti!

De ce participa copiii la Boko?

Pentru ca la scoala profesorii nu ii fac sa se simta unici, iar aici fiecare primeste atentie si isi dezvolta personalitatea sau domeniul in care este el special. La NextSteve – un alt proiect in care este implicata Claudia – un copil a spus ca lui ii place instructorul ca e tanar, ca glumeste cu ei si a zis ca vrea sa se inscrie la toate cursurile. Aici gasesc ceea ce probabil lipseste in scoli, se simt valorosi.

NextSteve.ro – companie specializata in traininguri pentru copii, care urmareste dezvoltarea abilitatilor latente si a spiritului creativ al acestora prin activitati practice, extrem de aplicate. Directia cursurilor este axata pe patru mari teme de dezvoltare personala: Motivational, Leadership, Public Speaking si Vanzari.

Claudia isi retraieste copilaria odata cu Boko si se simte responsabila de copiii pe care ii vede la evenimente. Chiar daca de cele mai multe ori copiii sunt influentati de parinti, „noi, ca societate, suntem raspunzatori de cum vor evolua urmatoarele generatii”.